Waarom krijg ik een infectie na een antibioticakuur?

Ontzettend vervelend, een vaginale schimmelinfectie. En het lijkt wel of dergelijke infectie juist na een antibioticakuurtje de kop opsteekt. Is dit stom toeval? Of bestaat er een verband tussen een antibioticakuur en een vaginale schimmelinfectie?

Verband tussen antibiotica en vaginale schimmelinfecties

Er is een mogelijk verband tussen antibiotica en een vaginale schimmelinfectie. Een antibioticakuurtje krijg je voorgeschreven wanneer je een bacteriële infectie hebt, zoals een longontsteking of een blaasontsteking.

Zo’n kuurtje is hartstikke effectief, want het doodt alle bacteriën of remt hun vermenigvuldiging. Je bent dan van je blaas- of longontsteking af. Maar soms maakt de ene vervelende klacht plaats voor een andere: een vaginale schimmelinfectie.

 

Vaginale klachten na een antibioticakuur

Hoe kan het dat je na een antibioticakuur vatbaarder bent voor een vaginale schimmelinfectie? Dat komt doordat antibiotica bacteriën doden op de huid, in de mondholte en ook in de vagina. Niet alleen de slechte, maar ook de goede. Doordat ook de goede bacteriën worden gedood, kan het evenwicht van de vaginale flora verstoord raken.

Het candida albicans gist is normaliter onschuldig en komt van nature voor in je vagina maar als het evenwicht in je vagina verstoord wordt, kan het gist de overhand nemen en kan klachten veroorzaken. De meest voorkomende zijn witte, brokkelige afscheiding en jeuk.

 

Voorkomen van vaginale klachten

Tijdens een antibioticakuur is het goed om je vagina extra goed te verzorgen. Was de vagina dagelijks met lauw warm water of met een milde, zeepvrije wash die de flora niet aantast.

Gebruik daarnaast een product dat de goede lactobacillen aansterkt, waardoor slechte bacteriën en schimmels niet de overhand kunnen krijgen.