Voorkom vaginale klachten door gezond te eten

Door gezond te eten houd je je lichaam gezond. Dat weten we allemaal! Maar wist je dat je voeding ook invloed kan hebben op de gezondheid van je vagina? De meeste vrouwen hebben wel eens last gehad van vervelende vaginale klachten zoals jeuk, afwijkende afscheiding of een nare geur.

Als bepaalde voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan het verminderen van dergelijke klachten wil je deze natuurlijk op je boodschappenlijst zetten wanneer je naar de supermarkt gaat.

Yoghurt en de vagina

Yoghurt met actieve culturen kunnen helpen om de zuurgraad van je vagina in stand te houden. De laatste jaren zijn de voordelen steeds bekender geworden. Naast yoghurt zou je ook miso soep kunnen proberen.

Verse groenten en fruit zijn goed voor je gezondheid. Ook je vagina heeft er baat bij. Veel groenten en fruit, evenals noten en zaden bevatten vitamine E. Dit kan helpen tegen vaginale droogheid en ook tegen menstruatiekrampen. Zelfs de geur van je vagina kan verbeteren door het eten van citrusfruit, ananas, watermeloen en aardbeien.

Het is geen geheim dat water drinken goed voor je lichaam is. Water ondersteunt vele lichaamsfuncties. De slijmvliezen in je ogen, mond en ook je vagina hebben baat bij een goed gehydrateerd lichaam. Let er dus op dat je voldoende water binnenkrijgt, zo’n acht glazen per dag.

 

Vaginale klachten voorkomen, kan dat met voeding?

Met gezonde voeding houd je de natuurlijke balans van de vagina in stand. Vooral suiker kan deze balans verstoren met een vaginale schimmelinfectie tot gevolg.

Heb je last van een terugkerende schimmelinfectie, probeer dan suikerarm te eten. Je kan er daarnaast voor kiezen om een product te gebruiken dat de natuurlijke vaginale balans in stand houdt, zoals Multi-Gyn ActiGel.